I artikeln kan du läsa om

  • Vad är personlig träning?
  • Personlig träning har granskats mycket genom åren
  • Behovsanalys
  • Smärta, värk, stelhet och spänningar
  • Vaneskapta beteenden
  • Prehabilitering
  • Viktnedgång

Personlig träning:

Det är inte bara reps, set och peppande

En duktig personlig tränare kan vara din guide till att både lära dig mer om hur din kropp fungerar och vad du kan göra i ett gym, eller hemma för den delen. Personlig träning hjälper dig att hitta både dina styrkor och vilka fysiska utmaningar du har. Detta ger en grund för att på ett säkert sätt träna och att träningen så sedan ger de resultat du vill uppnå. Personlig träning är vad som ska lyfta den totala kvalitén på all din träning och samtidigt öka de grundläggande kvalitéerna i din kropp, så att du bättre orkar med vardagen, jobbet, alla dina intressen, mer träning – ja vad du än vill helt enkelt.

Är personlig träning lika logiskt som körlektioner?

De allra flesta av oss tar körkort och körlektioner innan vi börjar köra bil. Vi går en kurs i klättring om vi vill börja med klättring, tar dykcertifikat innan vi dyker, osv. De allra flesta av oss är också ganska snabba med att åka till verkstaden om det är något fel på bilen, eller lämna in telefonen/datorn på lagning om den är trasig, osv. De allra flesta av oss anlitar dock inte en PT när tanken slår oss att vi ska börja träna på gym, börja springa eller när man vill göra hälsomässiga förändringar i sin livsstil.

Det behov som personlig träning ska fylla

Den vedertagna synen på PT är kanske inte densamma som att ta körlektioner innan man börjar köra bil, men principen vill vi mena är densamma – eller åtminstone väldigt lik. Att köra bil och att röra på kroppen är komplicerat på var sitt sätt och det finns mycket man behöver lära sig för att få till det hela på ett bra sätt. Den vedertagna synen på träning och att röra på sin kropp lutar i stor utsträckning idag åt att ”detta klarar jag av själv” och självklart är det så! Men…

Det som personlig träning handlar om är ett antagande om att det finns kvalitéer i kroppen som behöver utvecklas, återupptäckas och stärkas för att vi över tid ”tappat greppet” om dem i och med vår stillasittande och mer eller minde – ur rörelsesynpunkt – otillräckliga livsstil. Att korrigera upp dessa kvalitéer, sätta stopp för sina kompensationsmönster och att hitta begränsningarna i sin egen hållning, sätta en progressiv träningsplan för att lösa dessa och sedan arbeta regelbundet över tid, är verkligen inte det lättaste.

Viktigt och värdefullt

Behöver man verkligen göra allt det där då? Hållning hit och kompensationsmönster dit – är det så viktigt att tänka på och värna om? Ja, vi anser det. Vi anser att det finns obegränsade kvalitéer i kroppen och ett obegränsat värde i att arbeta för att nå dessa. Vi anser också att när man arbetar på det här sättet i sin träning, kommer man att få fler positiva delar ur den såsom skadeförebyggande, bättre och starkare hållning, en riktigt god kroppskännedom, ökad medvetenhet kring sina rörelser och sin träning, ökad förmåga att själv korrigera sig till en god hållning oavsett vad du ska träna eller vad du till vardags kan tänkas ta dig för och så vidare.

Träning ska enligt oss vara mer än ”bara träning” – träning ska vara ett element i vad som är att röra på sin kropp. Med personlig träning vill vi lyfta upp den här medvetenheten och lära ut den.

Personlig träning har granskats mycket genom åren

och det har varit mycket värdefullt

Personlig träning som yrkesprofession har legat under lupp vid ett flertal tillfällen under det senaste decenniet. Det sa ”pang” och sen var det personliga tränare överallt. Samtidigt gick Hollywood-PT på bästa sändningstid på TV och den mest sedda TV-reklamen tog också upp titeln. PT var överallt.

Det verkade för lätt att bli och det gick för snabbt att få sin licens. Detta kunde ju helt enkelt inte vara ”ett riktigt jobb”. Tränare fann sig om och om igen att få frågan om vad de jobbade med utöver personlig träning. Som att antagandet var att PT endast var ett extraknäck.

Tidningar å sin sida gjorde i vågor olika granskningar med anonyma samtal till tränare runtom i landet, för att med olika frågor bygga sin en bild av och uppfattning kring hur Sveriges personliga tränare faktiskt var rustade för att arbeta med hälsa och träning. Flera gånger var resultatet inte till yrkesprofessionens fördel och det hälldes mer vatten på kvarnen om att ”PT väl inte är ett riktigt jobb”.

Därur har branschen kunnat utvecklas

Sitter du nu och tänker att det var till att gå lite väl hårt åt PT-yrket? Kanske det, men faktum är att detta granskande har varit oerhört värdefullt för personlig träning som profession och yrkeskår. Självklart ska det ställas höga krav – mycket höga krav – på ett yrke som håller människors hälsa i sina händer. Ett yrke som mer och mer börjar slå sig in i vad som återspeglar svensk folkhälsa. Ett yrke som i socialmedia når miljontals människor varje dag med inspiration, motivation och kunskap.

Kunder idag ställer en helt annan kravbild på personliga tränare och värderar service och omhändertagande lika mycket som eller mer än själva träningen i sig. Utbildningarna så sedan är hela makalösa.

Vi träffar nyexaminerade PT:s idag som i häftiga appar pedagogiskt kan visa och spåra problematik på minska muskel- eller nervsystemsnivå. Nyexaminerade PT:s som är hungriga på att hjälpa andra människor – inte jobba med sitt egna stora träningsintresse. Nyexaminerade PT:s som förtjänar en arbetsplats som tar tillvara på deras kunskap och kvalitéer.

Sådana arbetsplatser har kunnat byggas upp för att träningsbranschen över lag och PT-yrket inte minst har granskats såsom de gjorts i över 10 år. Vi fick sagt till oss för länge sedan att ”så länge ni har riktigt nöjda kunder”

Så vad gör en personlig tränare?

Man börjar med en behovsanalys

Ett vanligt scenario. Säg att du vill komma igång med träningen för att må bättre, du har inga direkta skador, men har inte heller riktigt koll på hur mycket din kropp klarar av eller hur du ska börja. Eller så har du en historik av skador eller besvär som gör att du har svårt att veta hur du ska gå tillväga när du ska ta tag i din träning. Det finns vissa grundrörelser som en personlig tränare på Eminent alltid börjar med att gå igenom:

  • Bakre kedjan
  • Knäböj
  • Drag
  • Press
  • Bål

Bakre kedjan

Baksida lår, rumpa, kors- länd- och bröstrygg. Oavsett om du upplever dig som jättestel, överrörlig eller har bristande muskelkontakt med bakre kedjan, så kan detta ställa till det i din träning i form av smärtor i rygg, höfter, överaktivering av framsida lår eller liknande. Bakre kedjan testas via olika typer av framåtfällningar och lyft samt diverse hållnings- och aktiveringstester.

Knäböj och/eller utfall

Här testas framsida och baksida lår, sätesmuskulatur och core samt anklarnas rörlighet. Knäböj är inte en självklar rörelse att känna till, men en rörelse vi alla använder oss av i väldigt stor utsträckning. Varje gång du sätter dig ner, ställer dig upp, går i trappor så gör du en knäböj eller ett utfall. I tester som dessa söker vi efter ojämna mönster i sin muskelaktivering, hur du lyckas stabilisera och koordinera dina rörelser samt om något gör ont eller inte känns säkert.

Drag

Övre rygg, baksida axlar, skuldror och biceps. Många arbeten tex. kontorsarbeten tenderar till att försvaga dessa områden vilket i sin tur kan leda till smärtor i framförallt nacke, axlar, armbågar och handleder. Om du dessutom kanske inte håller god hållning i dina vardagsrörelser – som skulle kunna ge träning av dessa områden – så kommer du istället arbeta med din framsida och bygga på begränsningarna i din hållning. Detta skapar lätt en ond cirkel av felbelastning och eventuellt även smärtor.

Press

Bröst, framsida axlar, triceps. Belastas mer naturligt i vardagen, vilket inte alltid är positivt då obalans mellan framsida och baksida kan bidra till smärtor såsom beskrevs ovan. En överaktiv framsida – som ofta skapas av vårt sätt att leva och arbeta – betyder inte att man för del saken är stark. Tyvärr innebär det snarare att man är stel och har svårt att producera styrka i olika rörelser.

Bål

Bålen – paketet i mitten av kroppen som håller fast och är hävstången till huvud, armar och ben. Ju starkare du är i bålen, desto mer kraft kommer du ha tillgång till i resten av kroppen – sammanfattat och väldigt förenklat uttryckt. Detta analyseras till stor del via hållningsanalys och med specifika bål övningar. Rotation av bålen är också en viktig del – att kunna stabilisera och samtidigt rotera, utan risk för att det ska ”hugga” eller nypa till” i ryggen. En riktig klassiker för detta är när du ska sträcka dig efter något i baksätet från framsätet i bilen eller lite mer specifikt om du kör fast i utvecklingen av din golfsving.


Sedan bygger du och din personlig tränare din träningsplan

När ovanstående funktioner har testats och analyserats bygger du och din PT tillsammans en plan för vilka övningar och vilket upplägg din träning skall ha för att både ta dig mot dina mål och bygga upp och utveckla grunderna i att röra på kroppen. Din PT kommer också hjälpa dig i varje steg och moment under träningen för att använda och aktivera just de muskler och funktioner som är målet med varje specifik övning. Detta kommer göra träningen både roligare och effektivare!


Smärta, värk, stelhet och spänningar

Ett annat mycket vanligt scenario. Du får återkommande ryggskott eller spänningshuvudvärk, du har ofta spänningsvärk i axlarna, ont i höften eller någon annanstans i kroppen. Du kanske upplever dig som ”stel som ett kylskåp” eller att du är begränsad i din vardag.

OBSERVERA! Har du smärtor som du inte undersökt hos läkare eller sjukgymnast skall du alltid först rådgöra med dessa innan du söker dig till en personlig tränare för hjälp med dina smärtor. Detta är mycket viktigt!


Vaneskapta beteenden, ojämnheter och olater

Många lever idag med smärtor som man gått med alldeles för länge och med tiden vant sig vid. Så här ska det inte behöva vara. Det kan vara så att du fel- eller snedbelastar på grund av ojämn styrka i kroppen, eller att du tidigare haft en skada som nu har läkt, men som du har skapat en ojämn belastning kring under läkningen. Eller så är det kanske bara så enkelt som att du inte är tillräckligt tränad för att klara av belastningen eller slitaget på kroppen som uppstår i din vardag och i ditt jobb.

Det är ju faktiskt så att även till synes enkla vardagsrörelser som trappor, bära matkassar och att sitta vid datorn till slut kan generera ett stort slitage om du inte tränar för att klara av dessa. En personlig tränare kan i många fall bidra till en mer smärtfri vardag, inte genom att rehabilitera en skada, utan via att stärka upp kroppen som helhet och få kroppens rörelsekedjor att fungera mer samspelt.

Prehabilitering

Som PT så träffar man många olika människor och inte sällan är det något ”som krånglar” idag, som krånglar till och från över tid eller som har krånglat tidigare och som blivit till en begränsning idag. Man behöver verkligen inte ha en skada eller ha skadat sig för att uppleva begränsningar och stelheter i kroppen.

Därför vill vi som personliga tränare lägga mycket vikt vid prehabilitering som en underliggande del i träningen. Det vill säga att man förebygger skada och ökar kroppens motståndskraft samtidigt som man tränar mot alla de mål man satt upp för sig. Här uppstår kvalitativ del och ett mervärde i träningen. Att träning inte ”bara är träning” utan samtidigt skadeförebyggande och tryggare – både nu idag och för framtiden.

Viktnedgång

Detta kanske är en av de första sakerna som många tänker att en PT jobbar med. Och ja, det händer självklart. Här är det väldigt viktigt att veta att under den inledande konsultationen – som ett arbete med våra personliga tränare börjar med – så ska en helhetsbild av individen skapas. Vi beskriver att det likväl som att musklerna måste fungera som en helhet, måste även vardagen fungera som en helhet. Din PT kommer titta på hela din vardag för att uppnå din viktnedgång. Vi tittar på justeringar som kan göras med små medel för att du totalt sett ska må bättre och kunna leva med de förändringar som bestäms på en långsiktig basis.

Så – ska du boka en första tid med en personlig tränare?

Detta var en liten inblick i personlig träning som yrke och bransch samt några av de vanligaste scenarion som en PT arbetar med. Sedan är ju variationerna allt ifrån en person som vill förbättra sin tid på ett ultramaraton, till en nybliven mamma som som vill ha hjälp med att bygga upp djupa bålmuskler och knipmuskler efter sin graviditet. Tveka inte att höra av dig om du är nyfiken hur vi kan hjälpa just dig. Vi kan inte garantera att vi kommer kunna hjälpa dig, men vi kan garantera att vi inte kommer påbörja ett arbete med dig om vi inte känner oss trygga med dina och våra förutsättningar tillsammans.

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.