Får du ont fram i skenbenen av eller i samband med din löpning? Då är du en av många som kan lida av ”benhinneinflammation”. I våra behandlingar ser vi en ökning av olika överbelastningsskador relaterade till löpning under våren, inte minst just i skenbenet. Detta både bland nybörjare och vana motionärer. När solen tittar fram så spritter det i benen på oss alla och vi skruvar inte sällan upp vår löpträning lite snabbare än vad våra skenben och benhinnor mäktar med.

Av Eminent Hälsostudio

I den här artikeln kan du läsa om

  • Beskrivning av tillståndet
  • Undersökning och behandling
  • Träning och rehabilitering
    • Övergripande tips
    • Specifika tips

BENHINNEINFLAMMATION VID LÖPNING

Beskrivning av tillståndet

Medialt tibiasyndrom är en smärta i benhinnan – vanligtvis på insidan av skenbenet – och kallas ofta ”benhinneinflammation”. Detta kan orsakas av exempelvis ökad träningsmängd eller felaktig löpteknik. Vetenskapen är osäker kring huruvida det faktiskt är en pågående inflammation att tala om vid detta tillstånd. Således är begreppet ”benhinneinflammation” omstritt, men används i mycket stor utsträckning i folkmun när man beskriver sin upplevelse av smärta eller besvär i underbenen.

Smärtan uppstår vanligtvis 5-15 cm ovanför den inre fotknölen och besväret ökar gradvis efter ett avslutat löppass. Med tiden kan det dock göra ont även i samband med löpning vilket till slut leda till att smärtan blir så stor att man inte kan löpträna alls. En stor frustration för många som känner att de äntligen kommit igång med sin löpning efter vintern och ett tillstånd som jag får många och återkommande frågor kring.

Undersökning och behandling

Undersökning av orsaken till en benhinneinflammation eller besvär av smärta i benhinnan, kan därför vara mycket aktuell för att kunna fortsätta med sin löpning och/eller annan idrott.

Våra manuella terapeuter – naprapat och osteopat – samt vår medicinska massageterapeut behandlar bl.a. omkringliggande muskulatur, för att minska stressen på muskelfascian (hinnan som omsluter muskeln) som fäster in vid benhinnan och för att stimulera läkning. Behandling kan även hjälpa dig att undvika en framtida eventuell stressfraktur i området, vilket riskerar att uppkomma med tiden om besväret och träningen fortgår. Man kan under en tid i syftet att öka återhämtningen och läkningen, behöva minska på sin löpträning och istället fokusera på en mindre belastande konditionsträning.

Träning och rehabilitering

Utöver behandling är träning och rehabilitering för att förebygga en återkomst av besväret mycket värdefull och viktig. Man vill så klart ha snabba tips och perfekt råd för hur ”just jag” blir av med ”just mina problem”. Allmänna tips och råd på tränings- och rehabiliteringsövningar som man kan eller ska göra för att bli av med en benhinneinflammation, är mycket svåra att ge då det är mycket individuellt från person till person och beroende av hur problemet uppkommit. Några mer övergripande tips finns det dock som ändå kan ge en avlastning för skenbenet och en upplevelse av att besvären minskar.

Övergripande tips:

  • Minska över lag av på träningsmängden som belastar underbenen och träna inte lika intensivt.
  • Spring på mjukare underlag eller gör vad du kan för att minimera hårda och stumma fotisättningar.
  • I vissa fall avstå löpning helt då fotisättningen oavsett underlag försvårar återhämtning och läkning.

Specifika tips:

Observera att detta är mycket individuellt och inte går att förtydliga mer än så här annat än på individnivå.

  • Träna för att motverka pronation – om du pronerar i underbenet/fotleden så kan besvären av benhinneinflammation öka.
  • Stärk muskulaturen i underbenet och i fotleden för att öka strukturernas motståndskraft.
  • Anpassa ditt löpsteg för en skonsammare rörelse i löpningen.

Hos oss kan du kombinera ovanstående behandling hos vår naprapat, osteopat eller medicinska massageterapeut och träningen som behövs hos våra duktiga personliga tränare. Så att du kan fortsätta njuta av en kvällsjogg i solen!

Varma hälsningar
Eminent Hälsostudio

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.