Av: Alexander Triantafillou
lic. Kostrådgivare

En kostrådgivares bidrag till folkhälsan

Kosthållning är inte alltid lätt

Hej på dig! Alexander heter jag och jag jobbar som kostrådgivare. Kul att du kommit in här för att läsa mer om kosthållning och hälsa! Mitt syfte med den här artikeln är att hjälpa till med att vägleda och orientera dig inom kosthållningens inte alltid glasklara värld. Vi tampas idag med att sålla mellan myter, fakta, forskning, trender, mer fakta och fler myter. Vi alla vill ju bara få den där glasklara bilden över:

  1. Vad är sant och
  2. vad kommer att passa mig bäst?

Så, denna artikel är mitt bidrag för att du kanske lättare ska hitta den där vägen.

De 5 vanligaste frågorna jag får som kostrådgivare

Ja vilka är egentligen de vanligaste frågorna jag får som kostrådgivare? Faktum är att det så klart är fler än fem, men här vill jag försöka tratta ner det hela för att du ska få en tydlig och greppbar bild som du kan göra till nya vägval och nya rutiner för dig och i din vardag.

Vi kommer specifikt till de 5 frågorna lite längre fram. Först vill jag ge dig lite mer koll på den viktiga roll som kosten spelar för din hälsa och vår syn på hur man kan arbeta med den för att må bättre.

Kosthållningen spelar ofta större roll än vad många tror

Visste du viktnedgång påverkas ungefär till 20% av hur du tränar och upp till 80% av hur du sköter din kost. Här kan vi med andra ord tydligt se hur stor roll just kosten spelar för att du ska nå dina hälsomål när det kommer till viktminskning.

Men kanske har du andra mål – andra mål där kosten kan spela en minst lika stor roll. För så är det faktiskt att kosten är inte bara värdefull för vikten och att minska i vikt, även om det ofta är just i samband med vikt som kosten omnämns.

Vill du:

  • undvika sjukdomar,
  • känna dig piggare,
  • ha mer energi,
  • stimulera muskeltillväxt,
  • orka mer i arbetet eller
  • orka mer i löpspåret?

Oavsett vilka mål du har med din hälsa eller med din träning, så är kosten väsentlig för att skapa en betydelsefull skillnad.

Många råd & rön

Men i träningen och kostens värld finns det många råd och rön om hur man bör äta och träna. Här kan det för många bli att man inte ser skogen för alla träd – vägen framåt blir otydlig och omkantad av allt som man kan, ska eller ”måste” göra.

Så, hur ser vi på Eminent på kostrådgivning? Hur vill vi bistå dig på vägen mot ett hälsosammare liv när det kommer till din kost och kosthållning?

Kost hos oss på Eminent Hälsostudio

Kostrådgivning för oss på Eminent innebär att du skall få de bästa redskapen med dig för att förbättra dina vanor. Det innebär att du får en individanpassad plan till vad du bör äta mer av och vad du bör äta mindre av. Olika mål kräver helt olika planer.

Det viktigaste är att du får en plan som funkar för just dig. För oss är det viktigt att en plan är långsiktigt hållbar och att du på vägen får lära dig om kroppens behov – viktig kunskap för att förstå varför man gjort vissa förändringar och vad de syftar att leda till.

Det ska vara både kul & gott

Hälsosam mat behöver inte vara tråkig, smaklös eller komplicerad. Det ska snarare vara precis tvärtom. Det skall vara både kul och gott att fylla på kroppen med bra råvaror för att stimulera de resultat just du är ute efter. ”Kul” och ”gott” skiljer sig ofta och mycket från person till person.

Det är just därför en kostrådgivare kan vara bra att ha med dig på din resa. För att hitta rätt här och för att ge dig de bästa förutsättningarna att lyckas. Både att lyckas nå dina mål och – nästan än viktigare – att bibehålla din livsstilsförändring

2 tips från forskningen!

Självklart finns det flera aspekter inom kost och hälsa där det råder olika åsikter, men det finns en hel där rekommendationen där forskningen är helt överens. En del kostrekommendationer riktar sig faktiskt till alla. Två av de allra vanligaste rekommendationerna är. 

1: Dra ned på mängden socker

Vitt socker

Raffinerat socker (eller vitt socker som det också kallas) finns i exempelvis godis, läsk, kakor och bakelser. Detta socker bör man allmänt äta mindre av. Ofta finns vitt socker även i ljust bröd, olika typer av frukostflingor samt mejeriprodukter såsom smaksatta yoghurtsorter. Forskningen pekar också på att just vitt socker lätt kan leda till viktuppgång och övervikt då det är väldigt kaloritätt samt beroendeframkallande i stora doser.

Vad är det som händer i kroppen närjag äter vitt socker?

Nackdelen med vitt socker i din kost är att det snabbt påverkar din blodsockernivå, med andra ord mängden glukos i ditt blod. Kroppens naturliga och omedelbara respons på detta är att insöndra insulin som ska ”ta hand om” det här sockret och transportera det från blodet och ut i kroppens olika delar. Det är här blodsockret sjunker tillbaka neråt och dessvärre lite för snabbt. Det vi har fått här med andra ord är först en rejäl energi-kick när vi åt sockret och sedan en rejäl energi-dipp när sockret tagits om hand.

Varför är detta inte optimalt för min hälsa?

Man ska veta att denna process beskriven ovan är helt naturlig, men det är inte optimalt för kroppen när blodsockernivån går så drastiskt och snabbt uppåt respektive tillbaka neråt. Kroppen mår bättre av en jämn blodsockernivå och här spelar dina val av livsmedel en stor och avgörande roll för om dina toppar blir höga eller låga respektive om dina dalar blir djupa eller grunda.

2: Äta mer vegetariskt

Enligt livsmedelsverket finns det en del hälsorisker med för mycket köttätande. Delvis ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar vid stor konsumtion av kött. Många äter kött för att få i sig protein – men det finns ett flertal vegetariska alternativ med hög proteinhalt. Dessutom sätter vegetariska alternativ mindre belastning på njurar och tarmsystem.

De 5 frågorna

Så, nu kommer vi till de 5 vanligaste frågorna jag får som kostrådgivare. Jag får ofta höra om olika råd och trender och kost är ett område som tyvärr präglas av många försök till snabba lösningar som inte är hållbara i längden. Populära dieter, kosttillskott och fasta-perioder diskuteras och debatteras frekvent. Här kommer de 5 vanligaste frågorna jag får om kost!

1: Går man upp i vikt av för mycket kolhydrater?

Svaret är både ja och nej. Anledningen till viktuppgång beror på för många kalorier in jämfört hur många kalorier vi gör oss av med. Vill vi hålla oss viktstabila bör dessa två vara lika. Kolhydrater i sig är alltså absolut inte någon specifik anledning till viktuppgång – däremot leder för mycket av vad som helst till för mycket vikt. Det vi kallar snabba kolhydrater håller i många fall mättnaden sämre än fiberrik mat – vilket kanske leder till med småätande mellan måltiderna vid för hög mängd av det förstnämnda.

2: Måste man ta kosttillskott när man tränar?

Svaret är nej. Kosttillskott är precis vad det låter som – ett tillskott till kosten. Det vanligaste kosttillskottet i min mening är proteinpulver i alla dess former. För vissa med väldigt hög träningsmängd kan det absolut vara bra med ett tillskott mellan måltiderna – samtidigt som gemene man klarar sig bra på näringsrik mat. Kosttillskott skall aldrig ersätta en måltid för någon – utan alltid ses som ett komplement för de som behöver. Ett annat exempel kan vara att vegetarianer som inte får sig några animaliska produkter alls behöver ta vissa vitaminer som tillskott. 

3: Är det farligt med light-produkter?

Svaret är nej. Enligt livsmedelsverket finns det inget som tyder på att light/lätt-varianter skulle vara farligt på något sätt. Detta är alltså livsmedel som har tillsats för att ge en sötare smak, utan att då använda socker. Vanligaste exemplen är light-läsk och sockerfria tuggummin. 

4: Måste man äta frukost, lunch och middag varje dag?

Svaret är nej även här. Det viktigaste skulle jag säga att du får i dig allt du behöver under din dag. Vissa föredrar att äta en större lunch och mindre måltider runt omkring. Andra äter tre ungefärligt lika stora måltider var dag. Det finns inga rätt eller fel när du skall äta.

5: Är 5:2, periodisk fasta, Keto och Paleo bra dieter för viktnedgång?

Både ja och nej. Man brukar säga att alla dieter fungerar under en kortare period när man är som allra noggrannast med att följa dem. För att nå hållbara resultat – oavsett mål och förändring man vill göra – är det viktigt att det fungerar i längden. Man får ställa sig frågan om en strikt diet kanske stjälper mer än det hjälper – särskilt när det påverkar så många andra aspekter i vår vardag. Att fortfarande kunna njuta av ett restaurangbesök eller fredagsfika kanske också är en viktig del för en längre hållbarhet – vilket också måste tas med i beaktning. Kosten skall inte diktera vår vardag – utan snarare vara ett hjälpmedel för att se till att kroppen får den näring för att prestera (och fungera!) på bästa möjliga sätt.

Tusen tack för att du har läst vår artikel!

Ja, tack så himla mycket för att du tog tiden att läsa vår artikel om kost. Jag hoppas att den kan hjälpa dig som minst lite grann i alla fall på vägen fram med kost som ett redskap för bättre hälsa – vad än bättre hälsa nu är för just dig. Du får jättegärna höra av dig till oss på Eminent om det är så att du får följdfrågor på det du läst här, eller om det är något annat vi kan hjälpa dig med.

Ta hand om dig och på återhörande!

// Alex

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.