Hur skapar ni som företag en lyckad företagsträning?


Företagsträning är något som det pratas mycket om. Tillika att hälsan är viktig för oss alla att tänka på. Så hur lyckas du som arbetsgivare med friskvården i bolaget? Har du en plan för vad budgeten ska gå till, vad resultatet ska bli och hur det hela följs upp?
Fler och fler anställda får dessutom upp ögonen mer och mer för att träna tillsammans istället för alla på var sitt håll på sitt egna gym. Det är här företagsträningen syr ihop det hela – väl investerade friskvårdspengar, på träning som enkelt går att följa upp och som skapar träningsformer där kollegorna får träna tillsammans. Teambuilding och massa kul saker från träningspassen att prata om under veckorna, kommer på köpet.

Av Eminent Hälsostudio

Vilket ansvar kan du ta som arbetsgivare?


”Vi betalar ut ett friskvårdsbidrag till varje anställd så får de själva bestämma.”


Det finns olika sätt för hur friskvården ser ut från bolag till bolag, men det är mycket vanligt att det ser ut så här. Fler och fler arbetsgivare börjar nu se över detta i undran över om bidraget verkligen kommer till användning och hur det ser ut med andra alternativ.

Stäm av inom organisationen och få en bild av läget

Som ledare för en verksamhet kan du ta ansvaret för hur bolagets friskvårdspengar fördelas. Ser ni brister i ert nuvarande system? Går dialogen bland anställda i linje med att pengarna lätt brinner inne, alternativt att man springer i sista stund och köper något? Då kan det finnas nya värden i att lägga upp en ny plan med ett nytt tillvägagångssätt. Här kan en screening eller undersökning vara till stor hjälp, för att kartlägga synen inom bolaget på friskvård, träning och hur ens bidrag kommer till användning. Härifrån kan man sedan bygga på sin nya plan, kolla runt och välja bland olika träningsformer, boka möten med olika friskvårdsleveranrtörer för att få känsla för vilka som passar just er bäst.

Sedan är det inte alltid riktigt så lätt – att bara kolla runt och boka lite möten. Därför vill vi beskriva företagsträning lite granna utifrån vår kunskap och vad vi genom åren märkt att företag som vill investera i företagsträning har uppskattat riktigt mycket.


”Det blir så jobbigt som du själv gör det”

Ja, är det något vi alltid är supernoga med att poängtera i alla lägen då man tränar tillsammans i grupp, så är det att var och en koncentrerar sig under passet på att hitta sin egen nivå och sitt egna tempo. Vi erbjuder alltid enklare alternativ till varje övning så att man ska kunna vara med även om ett knä spökar eller en axel krånglar. Funkar inte en övning så finns det en annan som gör det. Samma sak gäller flåset. Det är viktigt att alla känner att det är helt frivilligt hur mycket man ska trycka på gaspedalen.


Varierar ni er företagsträning?

Motionsgraden varierar ofta mycket i ett arbetslag. Vissa tränar stora mängder, andra inget alls. Vissa springer, vissa utövar yoga, några styrketräning och för somliga är enda motionen promenaden till och från bilen. Så hur möter man detta? Samtidigt finns det så även rekommendationer från Folkhälsomyndigheten för mängden träning man bör ha inom en vecka. Hur kan företagsträning hjälpa ert företag att följa eller närma sig dessa rekommendationer? Hur kan ni tänka för att hjälpa er på vägen att hålla er friska och starka?

Vi tror på att en varierande aktivering och träning är receptet för en långsiktigt frisk och stark kropp, som klarar av de krav man ställer på sig själv om dagarna. Därför är följande bitar viktiga att få med i er företagsträning:

  • Rörlighet
  • Styrketräning
  • Konditionsträning
  • Balans
  • Kroppskontroll

Rörlighet

Inte samma som vighet?

Rörlighet likställer vi inte med vighet. Rörlighet avser att kunna röra på sig utan att hindras att stelhet eller svaghet. Vi brukar kalla det för att vara ”stark genom en fullgod rörlighet”. Att bara vara rörlig kan ge känslan av att man är ostabil i olika lägen. Åt andra hållet så kan bristande rörlighet – utöver att så klart kännas som att man är stel – istället ge en upplevelse av att man är mer stabil.

Rörlig eller stabil?

Den ena ska dock inte behöva finnas på bekostnad av den andra, så när man tränar för att öka sin rörlighet anser vi att det är viktigt att arbeta med mobiliserande rörlighet, inte bara ren stretching – som ofta likställs med den typ av träning man ska ägna mycket tid till för att bli rörligare.

Mobilisering

Vid mobiliserande träning använder vi mycket kroppen som belastning och kombinationer av linjära rörelser (framåt/bakåt) och rotationsrörelser. Vi utgår mycket ifrån kroppens hållning och försöker att trotsa de inskränkningar som uppkommer med att vi sitter för mycket. På detta sätt blir rörlighetsträning både roligare och jobbigare, men inte minst relevant när man märker att ens hållning också kan bli bättre över tid.

Styrketräning

För skelett och muskler

Här handlar det om att lägga belastning på kroppen. Både kroppens muskulatur och skelett mår bra av detta och på sikt skapar du mycket goda egenskaper för dig själv i form av ökad muskelstyrka och ett starkt skelett. Detta blir också en ökad motståndskraft i de lägen då vi kanske ramlar och slår oss. Har vi jobbat över en tid med belastande styrketräning, så löper vi mindre risk att göra oss illa i de lägen då något oväntat händer.

Lederna också

En annan mycket värdefull del – precis som vid rörlighetsträning – är effekten för dina leder. Fot-, knä- höft-, axel-, armbågs- och handleder behöver alla utsättas för belastning över tid för att öka i stabilitet och i styrka. Superviktiga funktioner för att lättare undvika överbelastningsskador, förslitningar genom bristande arbetsergonomi eller skada. Till leder här räknar vi även hela ryggraden och nacken. En mycket viktig pelare att stärka och hålla stark.

Konditionsträning

Att få upp flåset regelbundet är superviktigt och har bevisats ha multipla hälsovinster. Så denna bit är också värdefull att få med i sin företagsträning. När du konditionstränar ökar du syrekravet i kroppen. Du måste få in mer luft och distribuera syret snabbare i kroppen. Det som då händer är att din puls och andning går upp. Här måste man inte hålla sig till längre pass på lägre intensitet eller omvänt korta pass som är högintensiva. Då kan det vara svårt när man kommer som grupp och det är väldigt olika från person till person hur hårt man vill träna. Därför är det viktigt att ni som grupp ställer kravet på att passen kan anpassas efter olika nivåer i konditionsmässig kapacitet.


Vi jobbar alltid utifrån att alla ska kunna vara med på alla företagspass. Det är då den bästa företagsträningen uppstår. Det får inte bli så att gänget på företaget som redan tränar mest, blir de enda som står på företagspassen och tränar. Ni som bolag har all rätt i världen att ställa kravet på er leverantör att alla ska kunna vara med på varje pass. Den bästa företagsträningen för er är ju ändå den som är anpassad efter just er.


Balans & Kroppskontroll

Lika mycket en känsla som något faktiskt fysikt

Dessa två samlar vi under samma rubrik för att det är onödigt att skilja på dem. Kroppskontroll som även kan kallas koordination. Vad vi menar att vi strävar efter när vi tränar dessa egenskaper tillsammans med olika grupper, är känslan av att man kan röra sig med bättre och bättre kontroll. Tänk dig en golfsving – för att ta en komplicerad rörelse som exempel. Föreställ dig ett scenario där du aldrig hållit i en golfklubba innan och ska dra iväg en boll så långt du kan. Jämför med scenariot där du är så vältränad på denna rörelse att du innan du fattar klubban vet nästan exakt hur långt du kommer att slå bollen och känslan som uppstår i kroppen under rörelsens gång.

Ökad säkerhet

Det är givetvis många saker som händer på vägen från första gången man gör en rörelse till då man utför den perfekt, men det vi vill betona här är just balansen genom kroppen och din förmåga att koordinera kroppens olika delar beroende på belastning, tempo och grad av uttröttning. Ett annat exempel är olika hoppövningar, som kan kännas okoordinerade, instabila eller ”flaxiga” i början, men med tiden sedan upplevs som kraftfulla och uttröttande. Allt eftersom din balans och kroppskontroll blir bättre så kommer även känslorna av självförtroende och säkerhet i träningen att kunna öka.

Vi bakar alltid in alla delar för variation över tid

Anpassas alltid!

Alla ovanstående moment tar vi med på varje gruppträningspass. Vanligen håller vi passen till 45 minuter. Den korta tiden gör att det inte tar alltför mycket tid i anspråk av arbetsdagen och att även de som kanske inte är så träningsvana orkar hänga med. Övningarna är som sagt lätta att anpassa efter den egna förmågan och kan både skalas ner och upp i svårighetsgrad efter behov.

Värdet av en kunnig instruktör

Alla våra pass är ledda av personliga tränare som är duktiga på att ta hänsyn till individuella förutsättningar. Något som skänker en viktig trygghet under alla pass, men kanske inte minst i början innan man kommit in i det hela. Vi förmedlar även tips på vad deltagarna kan göra själva under resten av veckan för att baka in mer motion i vardagen.

Och kom ihåg

Kom ihåg det vi skrev ovan – att den extra kryddan rörande att träna tillsammans så här, är att det blir en rolig stund som kommer sammanföra kollegorna samt skapa roliga samtal och härlig teamkänsla som bara blir bättre för varje vecka.

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.